June 1, 2008

Tim Connor
1016 S. Buena Vista Dr.
Spokane, WA 99224

Office of Disciplinary Counsel
Washington State Bar Association
1325 Fourth Avenue

Suite 600

Seattle, WA 98101-2539

RE: Grievance of Tim Connor against Duane Swinton
WSBA Case File #07-01172

Dear Sirs and Madams:

I am writing to request that the WSBA review and reverse the April 21,
2008 decision of the Office of Disciplinary Counsel to dismiss my grievance
against Spokane lawyer Duane Swinton. The decision was conveyed to me by
Randy Bietel, who authored the 4/21/08 letter.

Neither the facts nor the ethical rules and guidelines relevant to Mr.
Swinton’s conflict of interest warrant Mr. Beitel’s conclusion that “insufficient
evidence exists to prove unethical conduct by Mr. Swinton.” But even more
importantly, the investigation and resolution of this grievance required a much
higher level of diligence and transparency than is reflected in Mr. Bietel’s
4/21/08 letter. I accepted the burden in my grievance of documenting what I
regarded as the key facts behind my conclusions. The controversy over Mr.
Swinton’s conflict of interest has rightfully generated a high level of state and
national interest fueled, in large part, by the Spokesman-Review’s own reporting
as well as the Washington News Council’s May 2007 recommendation that the
paper sever its relationship with Mr. Swinton. The interest is entirely legitimate
given the principles involved and it only heightened the responsibility that Mr.
Bietel should have accepted to show how his facts refuted or offset the facts I
presented, and resulted in the conclusion that Mr. Swinton’s conduct did not
violate the ethics rules. In short, Mr. Bietel should have shown his work. But on
central issues of fact, he failed to do so.

Before I filed my grievance, Stacey Cowles, the publisher of the
Spokesman-Review newspaper (see Exhibit #1 to my July 19th grievance) told
an investigator for the Washington News Council:

“We knew Duane [Swinton] could not represent both the paper and the [River
Park Square] project from the start. There was a conflict there.”



Here Mr. Cowles, as the client, was speaking very directly (and, I believe,
dispositively) to the central professional ethical issue that I put before the WSBA.

With this one statement, Mr. Cowles was directly refuting what Mr. Bietel
has concluded in his 4/21/08 letter. He was clearly saying there were at least
two entities within the Cowles Publishing Company corporate structure with key
differing interests. He was also clearly saying that Mr. Swinton could not
represent both entities because “there was a conflict” at the outset of the River
Park Square project.

Mr. Bietel writes that, in this proceeding, the burden is always on the
person filing the grievance “to prove unethical conduct..by a clear
preponderance of the evidence in this matter.”

But with Mr. Cowles’s statement (and others, which I'll get to later) the
burden actually shifted to Mr. Bietel and the WSBA to produce a preponderance
of evidence that Mr. Swinton either didn’t have the conflict of interest his client
said he had, or to show that the conflict was properly disclosed, discussed, and
formally resolved in writing with a waiver from his clients. Mr. Bietel hasn’t
produced that evidence, and neither has he addressed other key factual issues in
my complaint, including how he discredited Mr. Cowles’s tape-recorded
statement to the WNC about Mr. Swinton’s conflict.

In my view, there are three and independently determinative issues
where the WSBA investigation is plainly inadequate or just simply wrong.

Issue #1: Stacey Cowles is a client and Mr. Beitel at least had the burden
of showing why Mr. Cowles’s previous statements about Mr. Swinton’s
conflict (and whether Mr. Swinton acted with Mr. Cowles’s consent) were
inaccurate.

Issue #2: The Spokesman-Review itself has reported that the Cowles
Publishing Company subsidiaries involved in the River Park Square
were “separate” entities from the publishing company at the time Mr.
Swinton took on the dual representation. Mr. Beitel improperly
dismisses this published representation and concludes, without
providing any new evidence, that the publishing company and River
Park Square are merely “two different facets of the same entity.”

Issue #3: Mr. Beitel simply and inexplicably failed to conduct the

thorough examination of Mr. Swinton’s compliance with regard to RPC
1.7 that I sought to obtain with my grievance to the WSBA.

page 2



Before I address these issues in more detail, I'd like to dispose of an issue
that emerged near the end of Mr. Bietel’s report. It’s true I referred to the
Washington News Council’s May 2007 report and their recommendation, to the
newspaper, that it sever its ties with Mr. Swinton. But I've also criticized the
WNC report for offering what I thought was an unfounded opinion that Mr.
Swinton’s conflict “probably” wasn’t a formal conflict. As the key WNC
participants admitted to me in later, tape-recorded interviews, the WNC simply
didn’t do the analysis to inform that opinion one way or the other.

More importantly, I agree with Mr. Bietel that journalistic conflicts of
interests “are quite different from lawyer conflicts of interest” because the
conflicts are handled differently. My point was, and is, that the Cowles corporate
embrace of the journalism values and ethics the newspaper espouses is not easily
divorced from the remainder of the client’s interests in Cowles Publishing
Company. I argue they're intertwined such that Mr. Swinton was bound to
accept and abide by them absent formal informed consent by his client to do
otherwise. The legal ethics requirements, at a minimum, would be to not act in
ways that subvert or undermine the publicly expressed ethics and values, unless
the client has formally instructed and authorized you to do so. Not only is there
evidence that this didn’t happen here, there are undisputed public statements
from Stacey Cowles, the client, that clearly indicate he neither knew about the
conflicting conduct by Mr. Swinton, nor would have approved of the conduct if
he’d been asked to consent to it.

ISSUES THIS REVIEW SHOULD ADDRESS

Issue #1: Stacey Cowles is a client and Mr. Beitel at least had the burden
of showing why Mr. Cowles’s previous statements about Mr. Swinton’s
conflict (and whether Mr. Swinton acted with Mr. Cowles’s consent) were
inaccurate.

Stacey Cowles is the publisher of the Spokesman-Review and clearly is
either the sole client, or a co-client, in the attorney-client relationship with Mr.
Swinton. As the newspaper publisher he is the logical custodian of the journalism
interests that Mr. Swinton has long represented in his career as the newspaper’s
First Amendment lawyer, including Mr. Swinton’s work advocating for open
government on the newspaper’s behalf.

Again, this is the quote that Mr. Cowles gave to the WNC investigator Bill
Richards in a December 2006 tape-recorded interview.

“We knew Duane [Swinton] could not represent both the paper and the [River
Park Square] project from the start. There was a conflict there.”

Perbaps more important, are the statements that Mr. Cowles made to one
of his own reporters for an April 1, 2004 article, “Developer vowed to fight

page 3



disclosure of secret offer,” in the Spokesman-Review. [See Exhibit #7 to my July
19, 2007 grievance.] Mr. Cowles statements in the article directly rebut Mr.
Bietel’s statement in the 4/21/2008 letter to me that “at all times Mr. Swinton
took direction from Cowles regarding all of the matters at issue.”

What Mr. Cowles told his reporter is that “there’s an obvious conflict
there,” with regard to Mr. Swinton’s activities for River Park Square, and those
for the newspaper.

In this instance, Mr. Cowles’s statement was directly on point to one of the
key episodes in my grievance: Mr. Swinton’s successful effort in 1999 to induce a
public agency to sign a secret confidentiality agreement binding the agency to
illegally withhold a public record if it were sought with a public records request
even from one the many journalists that work for Cowles Companies.

Here’s the quote from the 4/1/04 article in context:

Cowles said in a recent interview that he knew generally about discussions

to keep AMC from pulling out of the mall in 1999. But he said he didn’t know
that Swinton had promised the developer would fight requests to release any
documents about the backup agreement and pay any fine the PDA might have
been assessed.

“There’s an obvious conflict of interest there,” Cowles said. Had anv
Spokesman-Review reporters found out about the agreement, the paper would
have hired a new attorney and gone to court to get the documents released. he
said.

Then there’s this excerpt deeper in the article:

Cowles said the publishing company should have given more thought to
the potential conflicts the partnership with the city could create. Its real estate
operations regularly rely on confidential information in negotiations. and its

news_operations regularly fight for public records from government.
“We obviously felt there was nothing we were doing that was against the
government. If our judgment was clouded, and I think it was, that’s why,” he

said. “You know what the road to hell is paved with. Good-intentioned people can

end up with a nightmare on their hands.”

Again, the point here is that Mr. Cowles is saying that Mr. Swinton had a
conflict and that he (Cowles) was unaware of activities that caused him to wind
up “with a nightmare” on his hands.

page 4



There should have been a strong presumption by Mr. Bietel and the WSBA
that Mr. Cowles was speaking truthfully to his own reporter in 2004 and to the
WNC investigator in December 2006. After I filed the grievance, Mr. Cowles had
a strong and new incentive to change his story--to protect his lawyer, and
himself, from the embarrassment of the lawyer being sanctioned by the WSBA.

Mr. Bietel writes that: “My interview of the Cowles principals confirms
that at all times Mr. Swinton took direction from Cowles regarding all of the
matters at issue.”

Confirms? The review committee should ask Mr. Bietel exactly how that
happened and what corroborating documents, if any, were made available to
him. I doubt there are any because I would have expected Mr. Swinton to
produce them in response to my grievance. And he didn't.

Mr. Bietel’s statement begs at least two important questions.

(1) Did Mr. Cowles contradict his earlier statement and tell Mr. Bietel that
Mr. Swinton was, in fact, acting with Mr. Cowles’s informed consent when Mr.
Swinton drafted a confidentiality agreement for a public agency requiring the
agency to illegally withhold a public record? (And, if so, why would Mr. Bietel
and the WSBA not look skeptically upon such belated statements, under these
circumstances?)

(2) Did Mr. Swinton have an agreement between Stacey and Betsy Cowles
that she would, alone, would be the co-client representing both the interests of
Cowles Publishing Co. (as in the newspaper and the TV station) and the River
Park Square development subsidiaries? If such an agreement existed then
basically Mr. Cowles would have consented to keeping himself in the dark
regarding Mr. Swinton’s activities. Whether that consent would have been
proper is another question, but at least it might better explain Mr. Bietel’s
mysterious statement that the exact opposite of what Mr. Cowles had said
publicly, previously, was confirmed to him. If this is what happened, then the
WSBA should have reported that in Mr. Bietel’s letter and at least disclosed the
existence of such an agreement.

There’s another key issue here. If, for the sake of argument, RPC Rule 1.7
doesn’t apply because WSBA accepts that the Cowles publishing and real estate
development entities are really “a single entity,” then RPC Rule 1.4 still must
apply. Mr. Swinton was required to “reasonably consult with the client about the
means by which the client’s objectives are to be accomplished,” and “keep the
client reasonably informed.”

Stacey Cowles told his own newspaper that he was unaware that his
newspaper’s lawyer was involved in negotiating illegal confidentiality
agreements with public agencies and that if the journalists who worked for him

page 5



had learned about it, the paper “would have hired a new attorney and gone to
court to get the documents released.” [Exhibit #7 to my July 19th grievance.]
Obviously, if it’s conduct that would warrant hiring another attorney, then it’s
conduct that the attorney should be required under Rule 1.4 to disclose to his
client, and specifically to Mr. Cowles. Mr. Cowles is on record saying that the
disclosure and his informed consent did not occur.

Issue #2: The Spokesman-Review itself has reported that the Cowles
Publishing Company subsidiaries involved in the River Park Square
were “separate” entities from the publishing company at the time Mr.
Swinton took on the dual representation. Mr. Beitel improperly
dismisses this published representation and concludes, without
providing any new evidence, that the publishing company and River
Park Square are merely “two different facets of the same entity.”

In my grievance, I offered two specific pieces of evidence to support my
argument that the journalism arm of Cowles Publishing Company (particularly
the Spokesman-Review) is a sufficiently distinct entity from the real estate
subsidiaries of Cowles Publishing Company. I had shared the same evidence,
previously, with University of Washington law professor (and member of the
WSBA disciplinary board) Thomas Andrews. My question for Mr. Andrews was
whether he agreed with the Washington News Council that Mr. Swinton
“probably” didn’t have a formal conflict of interest because he represented two
parts of the same entity. Here’s what he told me, and how I reported on it (See
attached article, Swinton versus Swinton):

“I just don’t see how the council could have reached that conclusion given
what Mr. Swinton and Mr. Cowles have said,” Andrews said. “While it’s possible
that either or both Mr. Swinton and Mr. Cowles could see a conflict where there
isn’t one, in this case their conclusions that a conflict existed are hard to
dispute.”

Andrews added that the ethical analysis for conflicts involving parent and
subsidiary corporations is “more difficult than the council’s conclusion would
suggest” and that even if River Park Square were a wholly-owned subsidiary of
Cowles Publishing Company, “it does not follow that he [Swinton] had only one
client because lawyers often need to view subsidiaries wholly, or partially-owned
affiliates as separate clients.”

Thus, Mr. Andrews draws a different conclusion than does Mr. Bietel. It
could be that Mr. Andrews and Mr. Bietel just have a different opinion based on
the same set of facts. So, one question is: what facts did Mr. Bietel have, that Mr.
Andrews lacked? It does not appear from Mr. Bietel’s letter that there are any.

So, let me go over, once again, the undisputed facts that I presented. The
first, of course, is Mr. Cowles’s statements that he, himself, believed Mr. Swinton

page 6



had a conflict of interest from the start of the River Park Square representation.

The second is the organization chart that the newspaper published in its
March 28, 2004 edition in which it reported that the family-owned LLC’s that
control River Park Square were created as a “separate company” from Cowles
Publishing Co.

Absent additional information, there’s no reason to conclude that Mr.
Andrews is incorrect. Mr. Cowles’s statement (“We knew Duane [Swinton] could
not represent both the paper and the [River Park Square] project from the start.
There was a conflict there.”) and the organization chart are either dispositive of
the issue, or can only be overcome with much stronger evidence. In his letter
explaining his conclusion that Cowles Publishing Company and the River Park
Square companies should not be treated as separate entities, Mr. Bietel neither
addressed Mr. Cowles’s statement nor the published organizational chart.
Neither did he present new or additional evidence that disputes what Mr. Cowles
said, or disputes what’s presented in the published organization chart.

For those reasons, I request that you reverse his determination on this
issue because it is in error.

Issue #3: Mr. Beitel simply and inexplicably failed to conduct the
thorough examination of Mr. Swinton’s compliance with regard to RPC
Rule 1.7 that I sought to obtain with my grievance to the WSBA.

It’s not reasonable for Mr. Beitel to have forced me, as the person filing the
grievance, to show “by a clear preponderance of the evidence” that Mr. Swinton
violated the ethics rules without, in turn, subjecting Mr. Swinton to a rigorous
examination of how he exercised his responsibilities under RPC 1.7. I requested
just such an examination in both my July 19, 2007 letter and my August 21,
2007 followup to Mr. Swinton’s response. But there’s no evidence, at all, in Mr.
Beitel’s letter that he even asked Mr. Swinton whether he engaged in the
disclosure, consultation, and waiver procedures required by the rule. This is
important because the rule requires a standard of care (for the lawyer to err on
the side of disclosure and consultation) that cannot be squared with either Mr.
Cowles’s public statements, or Mr. Swinton’s.

Clearly, there’s no way to read RPC Rule 1.7 (as it existed at the time Mr.
Swinton took on the RPS representation) and ABA Formal Ethics Opinion 95-390
and conclude that Mr. Swinton had no duty, at the time he took on the RPS
representation, to formally review the matter with his clients.

“(A)lthough the ethical propriety of a given representation will depend on
the particular circumstances, the Committee believes that as a general matter,
in the absence of a clear understanding otherwise, the better course is for a
lawyer to obtain the corporate client’s consent before the lawyer undertakes a
representation adverse to its affiliate.” ABA Formal Ethics Opinion 95-390,
Conflicts of Interest in the Corporate Family Context.

page 7



Yet, Mr. Bietel’s report would have us believe that River Park Square was
so intimately connected with the purposes of the newspaper, that no disclosure
and consent process was necessary.

That’s just not credible and, if it stands, will have the WSBA setting a
terrible precedent that, in situations similar to Mr. Swinton’s conflicts, may
mislead members of the Washington Bar into thinking it is acceptable for them
not'to disclose and obtain written consent from clients on dual representations
involving potentially devastating conflicts of interest.

Here, again, Mr, Bietel presented no new facts to show (e.g. a signed
waiver as called for in RPC Rule 1.7) that there really did exist a firm
understanding between attorney and client(s) that the RPS representation was
not in conflict with the newspaper representation. Nor does he address the
evidence 1 presented that Mr. Cowles, by his own statements, both realized there
was a conflict of interest, and later admitted that he was uninformed about
conduct by Mr. Swinton that seriously undermined the newspaper’s credibility
as an avowed public watchdog.

If further evidence is necessary, it comes from Mr. Swinton. Let’s just look
at what we know Mr. Swinton has said about how he viewed his conflict, because
contrary to what Mr. Bietel reported, Mr. Swinton really did recognize that he did
have a conflict.

Let’s look again at the April 1, 2004 article by Spokesman-Review reporter
Jim Camden. In the section of the story, below, Mr. Swinton is acknowledging his
role in the illegal confidentiality agreement designed to prevent an
embarrassing contract with a public agency from being disclosed to the public or
the press.

Swinton said the agreement did pose a potential for a conflict of interest
between his roles as the newspaper’s attornev and the developer’s attornev. But
it never came to an actual conflict, he said recently.

If reporters had found out about the developer’s pledge or the
confidentiality agreement before a contract was signed with AMC, and asked
him for help in securing it, he would have told them to seek outside legal advice,

he said.

If they had found out about it after the mall and the theater chain signed a

lease, he probably would have released the documents. he said.
Swinton said he did not give those documents or anv information about
the project to the newspaper. He did answer questions about the project.

particularly about issues that came up from his discussions with city officials or
testimony before the City Council.

page 8



Because of that, Swinton believes he was “never trulv in a conflict

position.”
“I didn’t do reviews of stories on River Park Square, either for the publisher

or for the newsroom,” he said. Publisher Stacey Cowles is the president of the
publishing company and vice president of the affiliates that own the mall, ‘The
tug of war would have been inherent within the company, the newsroom versus
the developer.”

The above excerpt involved the 1999 episode. But there was an earlier
episode in 1998 when a key document about the city’s risks in the River Park
Square public private partnership was leaked to the newspaper. The newspaper
chose not to publish it after Mr. Swinton advised against it. Yet, as the
Washington News Council confirmed, not even Mr. Swinton himself really
believed that the “one client” model (Mr. Beitel’s conclusion) was applicable. He
was clearly uncomfortable and sought a form of recusal.

Here’s how the WNC reported it on page 15 of their May 2007 report:

For his part, Swinton says he did not act as the paper’s attorney on its RPS
stories. While he was often called for comment as the RPS attorney, he says, the
newspaper’s reporters never raised concerns about his dual role as the attorney
for RPS and for the paper. In addition, he says he never took part in any pre-
publication reviews of RPS stories.

“If they had come to me,” Swinton says, referring to the paper’s RPS
coverage, “I wouldn’t have reviewed them, because 1 would have thought that
would have presented a conflict.”

But on at least two occasions, Peck did ask Swinton for advice about River
Park Square. Both times, Swinton says, he referred the editor to Bill Holt, a First
Amendment specialist based in Tacoma.

One of those occasions, Swinton and Peck agree, involved Camden’s leaked
Nordstrom memo.

My point is, Mr. Bietel and Mr. Swinton cannot have it both ways. Either
Mr. Swinton’s role is completely sheltered by the “one client” theory or it isn’t.
Mr. Swinton behaved as if he wasn’t sure, even to the point where he says he
referred the paper’s editor to outside counsel when conflicts arose. Moreover, he
said he would have recused himself if other conflicts he knew about also became
known to the newspaper. His conduct (which Mr. Bietel simply ignored) is
actually a dispositive concession that the paper and RPS had significantly
different interests as to warrant separate representation.

Mr. Bietel writes: “(W)e consider Mr. Swinton to have had only one client
(hereinafter ‘Cowles’) regarding the matters you have raised. While that one

page 9



client, at given points in time, may have had competing internal interests to
balance between its real estate interests and its role as the publisher of the local
newspaper, those were issues for Betsy Cowles and Stacey Cowles and their staff
to resolve.”

That’s just not true, by fact, or by rule. If there was clearly only one client,
then why did Stacey Cowles tell the WNC that Mr. Swinton had a clear conflict of
interest from the inception of the RPS project? And they why did Mr. Swinton
choose to recuse himself, even if that recusal was messy, at best? Under the “one
client” finding imposed on these facts by Mr. Bietel, Mr. Swinton need not have
bothered.

Moreover, Mr. Bietel stands the applicable ethics rules on their heads
when he asserts that these “were issues for Betsy and Stacey Cowles and their
staff to resolve.”

With all due respect, Mr. Bietel has it wrong. Rule 1.7, its associated
guidance, and other pertinent and applicable ethical rules, encompass the
practical reality that the lawyer is almost always in the better position to foresee
the conflicts that can arise in competing representations, even among and
between corporate family clients. That’s why the rules put so much emphasis on
disclosure and consultation, at the lawyer’s initiative.

Here, it’s clear by Mr. Cowles’s and Mr. Swinton’s own admission that Mr.
Swinton knew about critical activities he was undertaking (i.e. the negotiating
of the secret confidentiality agreement with the public agency) about which Mr.
Cowles had no knowledge. Mr. Swinton had a clear duty to disclose and Mr. Bietel
is just wrong to excuse him of that duty.

Finally, the review committee should be deeply suspect of Mr. Beitel’s
statement that: “My interview of the Cowles principals confirms that at all times
Mr. Swinton took direction from Cowles regarding all of the matters at issue.”

I don’t understand how Mr. Bietel or any other objective person would give
more credence to what the “Cowles principals” said after this grievance was filed
than what they said before the grievance was filed. It’s simply not equitable in a
process like this to summarily dispose of documented evidence with a single,
blanket statement that an interview with the people involved in the unethical
conduct has provided convincing evidence to refute the documented facts. As a
journalist, I've yet to work for an editor who would tolerate such unbalanced
reporting and ad hominem reasoning. And, yet, there’s at least the suggestion in
Mr. Bietel’s letter that the standards of evidence in this process are more rigorous
than those that apply to journalists and their ethics. Assuming that’s true, then
the WSBA’s work should demonstrate a standard of care and diligence that is
absent from Mr. Bietel’s letter.

I'll finish where I started on this. Where’s the paper trail? Where’s the
signed waiver from the clients acknowledging that each corporate entity was

page 10



properly informed of the real and potential conflicts in Mr. Swinton’s dual
representations? What evidence is the WSBA relying upon when it disputes the
facts I've offered from tape recorded interviews and articles from the Spokesman-
Review that report on relevant statements by Mr. Cowles and Mr. Swinton?

I don’t argue that I shouldn’t have been required, as the person filing the
grievance, to show by a preponderance of evidence that Mr. Swinton violated
ethics rules. But what Mr. Bietel has failed to even acknowledge is that the ethics
rules, themselves, put the burden of duty and proof on the lawyer to err on the
side of disclosure and in gaining informed consent. There’s simply no evidence,
whatsoever, that Mr. Swinton did this. To the contrary, what we have are
unrefuted statements by Mr. Cowles saying he was surprised and deeply
chagrined when he learned that Mr. Swinton’s had been engaged in activities
that were adverse to the newspaper’s publicly expressed interests and
commitments.

[ believe the evidence is sufficient to reverse Mr. Bietel’s findings and
initiate sanctions against Mr. Swinton. But I also think it’s clear, at a minimum,
that the WSBA’s reputation for fairness and due diligence would be better served
if it reopened this investigation and at least insisted that the facts I've presented
be specifically rebutted by other facts, not by mere assertions that interviews
with “Cowles principals” somehow “confirms” that I'm wrong.

Sincerely,

e T

page 11



